פעם התאמה מדויקת של שם הדומיין הייתה עניין גדול. אבל האם שם הדומיין מהווה בכלל חלק בדירוג החיפוש כיום?
זוכרים את הימים הראשונים של האינטרנט? יכולנו לבלות כל היום בצ'אט עם החברים בזמן ששיחקנו סוליטר. ואז אמא הייתה מרימה את הטלפון כדי להתקשר והייתה מנתקת אותנו מהאינטרנט. זמנים טובים הא. באותם ימים, אם עשיתם קניות, רוב הסיכויים שעשיתם את זה באתר עם שם דומיין בהתאמה מדויקת. לדוגמה, אם הייתם צריכים קולר לכלב, כנראה שתגיעו לאתר עם כתובת כמו www.buydogcollars.com.
באותם הזמנים ה"עתיקים" של האופטימיזציה למנועי חיפוש, שילוב של מילות מפתח המדויקות בכתובת האתר הייתה נפוצה במיוחד. "לרוע המזל" רמאים ותחומים אפורים ניצלו זאת, וחטפו (רכשו דומיינים שפגו תוקף או ששכחו לחדש) רבים מהדומיינים הללו וקישרו אותם לאתרים מפוקפקים באיכות נמוכה.
ומה קורה היום? האם לשם הדומיין שלכם יש השפעה על תוצאות החיפוש?
הטענה: האם שם דומיין הוא אחד מהפרמטרים בדירוג?
דומיין עם שם בהתאמה מדויקת נחשב פעם בהחלט לעניין חשוב. בשנת 2010, CarInsurance.com נמכר ב-49.7 מיליון דולר: שעד היום נחשבת לרכישת שם הדומיין היקרה ביותר בכל הזמנים. אז ברור שמישהו העריך דומיינים עם מילת המפתח הזו. זה היה (ולפעמים עדיין) נפוץ שאנשים בתחום ה-SEO דוגלים ב-EMD. הטענות שלהם בנושא הן בדרך כלל שזה מייצר אמינות מיידית ומהווים יתרון תחרותי.
אבל זוכרים את התחומים האפורים והמפוקפקים האלו שדיברנו עליהם בקטע האחרון? בסופו של דבר, גוגל הבינה את המטרה בכתובות ה-URL המפוצצות במילות מפתח ושינתה את האלגוריתם שלה כדי להוריד מהחשיבות שלהן. אבל זה לא אומר ששם הדומיין של האתר שלכם לא משפיע על SEO.
העדות: ההשפעה של שם הדומיין על קידום אתרים אורגני
יש הרבה מידע מעורב על שמות הדומיינים והשפעתם על הדירוג במנועי חיפוש. אין ספק ששמות דומיין מילאו תפקיד משמעותי בדירוג במנועי החיפוש בשלב מסוים. ב-Hangout של מנהלי אתרים ב-2011, מאט קאטס, מהנדס תוכנה בקבוצת איכות החיפוש של גוגל, הכיר בתפקיד ש-EMDs מילאו באלגוריתם החיפוש של ענקית הטכנולוגיה. עם זאת, הוא גם הצהיר:
"ולכן, חשבנו להתאים מעט את התמהיל הזה ולסובב את המתג כלפי מטה בתוך האלגוריתם, כך שבהינתן שני דומיינים שונים, זה לא בהכרח יעזור לכם לקבל את הדומיין המלא במילות מפתחֹ."
ורק שנה לאחר מכן, ב-2012, קאטס צייץ שדומיינים בהתאמה מדויקת לאתרים באיכות נמוכה יקבלו חשיפה מופחתת בתוצאות החיפוש. לבסוף, בשנת 2020, אנליסט מגמות למנהלי אתרים של גוגל, ג'ון מולר, חשף כי מילות מפתח בשם הדומיין אינן ממלאות עוד תפקיד בקביעת דירוג תוצאות מנועי החיפוש. בתשובה לשאלה אם מילות מפתח בשם הדומיין משפיעות על הדירוג במהלך סרטון Ask Google Webmasters, הוא אמר, "בקיצור, לא. אתם לא מקבלים בונוס מיוחד כזה בגלל שיש לכם מילות מפתח בדומיין." אבל זה לא אומר ששם הדומיין אינו חשוב. הוא פשוט לא גורם דירוג ישיר.
פסק הדין: שם הדומיין שלכם אולי אינו מהווה גורם בדירוג, אך הוא עדיין חשוב
כעת, לאחר שקבענו ששם הדומיין אינו חלק מהדירוג הכולל שלכם במנועי החיפוש, מקצועני SEO יכולים פשוט לשכוח מזה, נכון? בהחלט לא!
הבחירה שלכם בשם דומיין יכולה להיות היבט חשוב של ה-UX והתדמית הציבורית שלכם. שם הדומיין שלכם צריך להיות בדרך כלל הפרמטר המזוהה ביותר של העסק שלכם. לפעמים זה לא שם העסק שלכם אלא המיתוג או סימן מסחרי מסוים. ייתכן שתרצו לשקול להשיג תת-דומיינים או אפילו דומיינים נפרדים עבור נכסים שונים. אם אתם מוכרים מוצרים שמשוקים נוספים מפיצים, זה בהחלט יכול לעזור ללקוחות שלכם למצוא אותכם ביתר קלות.
שימוש במילות מפתח בדומיין שלכם לא עוזר מבחינת דירוג במנועי החיפוש; ואם לא נעשה נכון, השימוש בהן אפילו יכול לפגוע ב-SEO שלכם. אבל, אם המיתוג שלכם מתמקד מאוד בשירות או במוצר מסוים, הכללת מילת מפתח בדומיין יכולה לעזור למשתמשים להבין במה אתם עוסקים במבט חטוף. מילת מפתח הממוקמת בצורה הנכונה יכולה גם לעזור למשוך קהלים שיש סבירות גבוהה שיבצעו המרה. אל תפחדו להשתמש במילת מפתח אם היא מאוד רלוונטית או חלק מהמיתוג שלכם.
מה כן חשוב בבחירת הדומיין שלכם?
ישנם פרמטרים אחרים שלא פחות חשובים מאשר מילת מפתח בדומיין, וזה הסדר שגוגל בעצם עשתה בהקשר של דומיינים עם ביטויי מפתח. נשואים חשובים בהקשר של הדומין שלכם:
- ותק הדומיין – דומיין ותיק יתועדף על פני דומיין חדש (גם אם יש לו את ביטוי המפתח בשם הדומיין). בתחומים תחרותיים דומיין חדש עם שם לא יכול להוות תחליף או לקבל תיעדוף על פני דומיין ותיק.
- קישורים לדומיין – אחד הפרמטרים המשפיעים על קידום אתרים אורגני בגוגל הוא נושא הקישורים המפנים לאותו דומיין. כך שבניית פרופיל קישורים נכון ואיכותי לדומיין שלכם עדיפה בהרבה על פני שם בדומיין.
- דומיין "לא שרוף" או "לא מזובל" – יש הרבה אנשים שמחפשים לרכוש דומיינים עם שם + דומיינים ותיקים שננטשו או ששכחו לחדש אותם והם עשויים לחשוב שזה יגרום להם לתיעדוף בקידום האורגני בגוגל. כאשר רוכשים דומיין יש לבצע חקירה בכלים מתקדמים כמו: Wayback Machine למשל ולראות איזה אתר או נושא היה קשור לדומיין. בנוסף יש לבחון את פרופיל הקישורים הממליצים על הדומיין ולראות שלא היה בדומיין הזה עסקים אפורים ומפוקפקים שגוגל כביכול אוסרת ותשרוף בעצם את הדומיין.
- נושא חשוב מאוד בבחירת שם דומיין הוא מיתוגית שכן במידה ושם המותג שלכם הוא עם שם שיכולים לכתוב בכמה דרכים, אז יש שימליצו לרכוש את כל הוריאציות האפשריות של שם הדומיין כדי למנוע ממתחרים ממש להתחקות אחר שם הדומיין שלכם. לדוגמה: שמות עם Land אז לרכוש גם עם השם Lend או לחליפין שם דומיין עם סיומת של S (רבים באנגלית).
אז לסיכום: שם הדומיין שלכם לא משפיע ישירות על הדירוג שלכם ב-Google אלא מספק הזדמנויות לשקף את ערכי המותג שלכם וליצור חוויות משתמש חיוביות יותר.
*שירותים נוספים שאנחנו מספקים ללקוחותינו: